
Aplikacje finansowe, umożliwiające dokonywanie różnego typu operacji finansowych za pomocą smartfonów i innych urządzeń mobilnych, są coraz bardziej popularne szczególnie wśród młodych Polaków. Potwierdzają to wyniki badań społecznych* przeprowadzonych na zlecenie UOKiK.
Jak wynika z badań, blisko 70 proc. konsumentów używa aplikacji do obsługi konta bankowego. Większość z nas jest zadowolona z działania aplikacji finansowych i nie obawia się o kwestie bezpieczeństwa. Problemy z takimi programami miało 9 proc. użytkowników, najczęściej dotyczyły one braku dostępu i obsługi klienta.
Warto być uważnym, aby używając aplikacji nie paść ofiarą cyberprzestępców.
Jak bezpiecznie korzystać z aplikacji?
- Używaj oryginalnych aplikacji swojego banku lub znanych firm pobranych bezpośrednio ze sklepu Google Play czy Apple Store.
- Na bieżąco aktualizuj oprogramowanie – zarówno aplikacje, jak i system operacyjny czy antywirusowy twojego urządzenia.
- Zabezpiecz korzystanie z aplikacji unikatowym, niepowtarzanym hasłem, odciskiem palca lub systemem rozpoznawania twarzy (tj. biometrycznie, jeśli urządzenie i aplikacja posiadają taką funkcję).
- Nie przekazuj nikomu, pod żadnym pozorem, danych dotyczących logowania się do aplikacji finansowej.
- Ustaw dzienne limity przelewów, płatności internetowych itd. – pozwoli to zminimalizować potencjalne straty finansowe.
- Podawaj swoje dane tylko zaufanym podmiotom.
- Korzystaj z aplikacji finansowych w bezpiecznym otoczeniu.
- Jeżeli ktoś skradł dane do logowania do twojej aplikacji lub nielegalnie wyrobił duplikat karty SIM i wykonywał nieautoryzowane transakcje, jak najszybciej zawiadom o tym swój bank i policję. Zmień także hasła do aplikacji.
Problemy z aplikacjami finansowymi
Z badania PBS wynika, że większość osób korzystających z aplikacji finansowych jest z nich zadowolona. Aż 88 proc. ocenia, że są przydatne do dokonywania płatności lub innych operacji finansowych. Większość respondentów nie obawia się też o kwestie bezpieczeństwa, jednak nie jest to pełne zaufanie. Ze stwierdzeniem, że „aplikacje finansowe gwarantują bezpieczeństwo danych osobowych i bankowych” zdecydowanie się zgadza jedynie 18 proc. badanych, a raczej się zgadza – 45 proc.
Aż 91 proc. badanych użytkowników aplikacji finansowych twierdzi, że nigdy nie miało z nimi problemów. Ci z kolei, którzy mieli problemy z aplikacjami finansowymi, wymieniali przede wszystkim kwestie techniczne: brak dostępu oraz problemy z obsługą klienta. 26 proc. zgłoszeń miało związek z bezpieczeństwem, np. próbą włamania na konto czy wyłudzenia pieniędzy.
Rozwój aplikacji finansowych jest korzystny, bowiem ułatwia dostęp do usług i pozwala zaoszczędzić czas. Należy jednak być ostrożnym i zwracać uwagę na bezpieczeństwo operacji finansowych wykonywanych przy użyciu aplikacji.
Chcesz dowiedzieć się więcej jak nie paść ofiarą oszustwa finansowego w sieci? Odwiedź symulator konsument.edu.pl
*Badanie PBS dla UOKiK zostało przeprowadzone na panelu internetowym CAWI „poznaj.to” od 21 do 28 października 2020 r. na próbie 1003 osób powyżej 15. roku życia.